نرم افزارها هم به مرور زمان پیر میشن و رفته رفته به پایان عمرشون می رسن. این امر باعث میشه تا سرویس ها و نرم افزارهایی که کاربردی ندارن کم کم حذف بشن و جاشونو به نرم افزارها و سرویس های جدیدتر با کارایی بهتر و کاربردی تر بدن.
البته پایان دادن به توسعه یک نرم افزار و عدم پشتیانی از اون برای شرکت ها هم میتونه خوب باشه، چون این برنامه ها اغلب نوعی سربار برای شرکت محسوب میشن.
از لحاظ امنیتی ، با توجه به اینکه این نرم افزارها و سرویس ها ، اصلاحیه و بروزرسانی امنیتی دریافت نمیکنن ، میتونه خطراتی رو برای مصرف کننده اون نرم افزار و سرویس داشته باشه.
با توجه به مطالب بالا ، شرکت ها برای این امر ، سیاست ها و خط مشی های مختلفی دارن. در این مطلب به بررسی خط مشی مایکروسافت خواهیم پرداخت.
هنگامیکه یه محصول به پایان پشتیبانی میرسه یا بازنشسته (دیگه در دسترس نیست) میشه، هیچ بروزرسانی امنیتی و غیر امنیتی و پشتیبانی جانبی رو دریافت نمیکنه.
مشتریانی که از این محصولات استفاده میکنن ، تشویق میشن تا به آخرین نسخه محصولات و سرویس ها مهاجرت کنن.
اغلب محصولات و سرویس های مایکروسافت از خط مشی مدرن و خط مشی ثابت پیروی میکنن
خط مشی مدرن :
محصولات و سرویس هایی که از این نوع سیاست پیروی میکنن ، بطور مسمتر خدمات و پشتیبانی ها رو دریافت میکنن. مشتریا باید آخرین بروزرسانی رو دریافت کنن ، تا اینکه همچنان پشتیبانی بشن. محصولاتی که از این سیاست استفاده میکنن ، 12 ماه قبل از عدم پشتیبانی ، اطلاع رسانی میشن.
خط مشی ثابت :
محصولات و سرویس هایی که از این سیاست پیروی میکنن ، هنگام انتشار اولیه، زمان پشتیبانی براشون اعلام میشه. اغلب این محصولات 5 سال پشتیبانی اصلی (Mainstream) و بعدش 5 سال هم پشتیبانی توسعه یافته (Extended Support) رو دریافت میکنن. البته استثنائاتی هم هستش.
محصولاتی که به پایان پشتیبانی اصلی میرسن، وارد پشتیبانی توسعه یافته میشن. در پشتیبانی اصلی ، مشتریها همه بروزرسانی ها و پشتیبانی ها رو بصورت رایگان دریافت میکنن. اما در پشتیبانی توسعه یافته، مشتریها ، بروزرسانی های امنیتی رو بصورت رایگان دریافت میکنن اما بروزرسانی ها و پشتیبانی های غیرامنیتی با هزینه انجام میشه.
بسته خدمات (service pack) :
برای محصولاتی که از خط مشی ثابت پیروی میکنن ، مشتریان باید در آخرین بسته خدمات (service pack) باشن تا پشتیبانی ها رو دریافت کنن.
وقتی بسته خدمات جدید منتشر میشه ، مشتریان به مدت 12 الی 24 ماه همچنان در بسته خدمات قدیمی پشتیبانی میشن تا در نهایت به بسته های جدیدتر مهاجرت کنن.
مشتریانی که نیاز به زمان بیشتری برای مهاجرت داشته باشن ، برنامه وارد بروزرسانی امنیتی توسعه یافته (Extended Security Update (ESU)) میشه، که آخرین گزینه در دسترس هستش.
برنامه ها در مرحله ی ESU ، به مدت 3 سال بعد از پایان پشتیبانی ، بروزرسانی امنیتی رو دریافت میکنه.